محل تبلیغات شما

تعاریفاولیه

درابتدای امر باید اشاره شود مدیریت دانش (KM) نظمی استکه بر راهکارهایی که سازمان ها دانش را ایجاد و استفاده می کنند، متمرکز شدهاست. مدیریت دانش تعریف منحصر به فرد پذیرفته شده و استانداردهای جهانی پیشاز این مجموعه نداشته است. پیش روی مدیریت دانش موفق تعداد قابل توجهی ازموانع که همچنان نیازمند رفع می باشند، از قبیل اختلاط های متعدد با نظم هایدیگر شامل مدیریت اطلاعات، برداشت های نادرست همه گیر در خصوص نحوه اجرایمدیریت دانش از قبیل تصور اینکه خرید فناوری به تنهایی برای ایجاد ارزشافزوده مدیریت دانش کافی می باشد، وجود دارندهرسازمانی راه حل مدیریت دانش خودش را که بازتابی از نیازها و موقعیت ویژه اشهست را طراحی خواهد کرد.

اهمیتمدیریت دانش

الف. هدفاز این کار تولید نتایج با ارزش می ­باشد. نتایج ارزشمندی از دانش کاربردی حاصل می­ شود. دانش سازمانی در حال تبدیل شدن به یک تمایز کلیدی جهت اثربخشی،افزایش همکاری و رقابت است.

ب. کاردانشی در بسیاری از جوامع و سازمان ­ها به صورت روز افزونی مهم شده است. بسیاری ازاقتصادها تمایل دارند تا به اقتصاد دانشی تبدیل شوند، جایی که دانش در آن منبعاصلی ثروت می ­باشد. در این زمینه، دانش به دارایی اصلی سازمان تبدیل می ­شود.دانش در بسیاری از زمینه­ ها به طورویژه­ای مهم است: اجازه می­دهد تا تصمیم ­گیری­های موثر انجام شود، از کارایی فرآیندها پشتیبانی نموده و به ارتقاآنها کمک می­ کند.

ج. افزایشدسترسی به دانش فرصت­ هایتوسعه حرفه ­ای افراد در سازمان را از طریق یادگیری، تجربه و تبادل ایجاد می­کند.

د. سازمان­ ها بیشتر از این نمی­ توانندبه انتشار خودانگیخته دانش در مقابل تغییرات سریع اتکا کنند. در عوض دانش بایدآگاهانه ایجاد شده، یکپارچه شده، به کار برده شده و سریع­تر از نرخ تغییرات مجدداًاستفاده شود.

ه.سازمان­ هایی که به صورت جغرافیایی پراکنده و غیرمتمرکز هستند، با انجامفرآیندهای مشابه و مشابهی را در مکان­های مختلف ارایه می­دهند   می توانند از طریق به اشتراک­ گذاریاقدامات و یادگیری ­ها در سراسر مرزهای سازمان، مزیت شگرفی کسب نمایند

و. فرسایشنیروی انسانی در دگرگونی در جامعه امروزی دلالت بر مدیریت دانش دارد. در بسیاری ازسازمان­ ها، دانش ­های بسیار مهم توسط متخصصانانبار شده و/ یا نگهداری می­ شود، کهدر معرض ریسک از دست دادن این دانش ­ها زمانی است که سازمان تغییر نموده یا اینکارشناسان سازمان را ترک می­کنند، می ­باشد.

دانش یکدارایی نامشهود سازمانی است که باید مانند هر دارایی دیگر مدیریت شود. لازم است تادانش توسعه یابد، یکپارچه و نگهداری شود، به اشتراک گذاشته، تعدیل گردیده و به کاربرده شود به نحوی که کارکنان بتوانند تصمیمات موثر و اقدامات هماهنگ بر اساس تجاربگذشته و بینش­های جدید در آینده اتخاذ نمایند. مدیریت دانش یک رویکرد جامع برایبهبود یادگیری و اثربخشی از طریق بهینه­سازی استفاده از دانش به منظور خلق ارزشبرای سازمان می­باشد. مدیریت دانش از فرآیندهای موجود و استراتژی­های توسعهپشتیبانی می­نماید. به همین ترتیب، مدیرتی دانش باید با سایر توابع سازمانی تلفیق گردد.

ISO 30401

این استانداردابزاری مهم برای بهبود کسب و کار، راهنمای آغاز مدیریت دانش و ممیزی داخلی برایکنترل کم و کیف اقدامات یک سازمان در این زمینه است.

به بیاندیگر، ایزو ۳۰۴۰۱ سنگ محک جهانی برای ایجاد، پیاده سازی، نگهداری، بازنگری و بهبودمدیریت دانش است. هدف استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ که به طور اختصاصی برای مدیریت دانشایجاد شده، پشتیبانی از سازمان‌ها برای ایجاد یک سیستم مدیریتی است که زمینه موردنیاز برای خلق ارزش‌افزوده از طریق دانش را به شکلی موثر فراهم کند. مدیریت دانشبه عنوان یک دیسیپلین بر شیوه‌هایی تمرکز دارد که سازمان‌ها برای خلق و استفاده ازدانش بکار می‌گیرند. تا پیش از این استاندارد، مدیریت دانش دارای هیچ تعریف واحدپذیرفته شده‌ای نبوده و هیچ استاندارد جهانی در خصوص مدیریت دانش پیش از ایناستاندارد در جهان وجود نداشته است. موانع متعددی بر سَر راه مدیریت دانش مُوفققرار دارد که بایستی بر آنها غلبه کرد. تداخل آن با سایر دیسیپلین‌ها مانند مدیریتاطلاعات و همچنین برداشت‏های اشتباه مُتداول در مورد چگونگی انجام مدیریت دانشوجود دارد. به عنوان مثال این دیدگاه ساده‌اِنگارانه و اشتباه که صرفاً خرید یکسیستم مبتنی بر تکنولوژی برای خلق ارزش از دانش کافی خواهد بود. هر سازمانی بایدراهکار مدیریت دانش مُختص به خود را طراحی کند که منعکس‌کننده نیازها و شرایط خاصآن سازمان باشد.

هدفاستاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ تعیین یکسری اصول برای مدیریت دانش است:

به عنوانیک راهنما برای سازمان‏ هایی به کار می‌رود که قصد دارند در بهینه‌سازی ارزش ازدانش سازمانی شایسته‌ تر شوند.

به عنوانمبنایی برای ارزیابی و تشخیص چنین سازمان‏ های شایسته‏ ای توسط ممیزهای ذی‌ صلاح. 

مروری بر معرفی روش آزمون مایعات نافذ

مروری بر معرفی فولاد زنگ نزن آستنیتی

آنالیز حالات خرابی بالقوه طراحی یا DFMEA

دانش ,مدیریت ,سازمان ,یک ,های ,استاندارد ,مدیریت دانش ,از دانش ,از این ,از طریق ,است که

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دبیرستان دخترانه نرجس ناغان اجاره سند . ضمانت جهت دادگاه . ضمانت جهت دادسرا wingthreadalin مرجع مقالات ISI ایران | مقالات ترجمه شده 2019 میلادی فایل های تخصصی رشته ارشد حسابداری آموزش مایتل tiobahelis هوا quisucmiacred آریا مارکتینگ، مجله آنلاین بازاریابی،فروش،کسب و کار و کارآفرینی