مدیریت دانش، مدیریتدانایی یا مدیریت اندوختههای علمی به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، بهگونهای که به هنگام نیاز، در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرندتا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و مؤثرتر انجام دهند.
مدیریت دانش، شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخشو تطبیق بینشها و تجارب در سازمان میباشد. برنامه اجرایی مدیریت اندوختههایعلمی، بر این دو جزء اصلی، بنا میشود.
در زبان فارسی تا به حال اصطلاحمدیریت دانش» برای Knowledge Management متداول بوده است.
در زبان انگلیسی میان Science و Knowledge تفاوت وجود دارد.
Knowledgeبه تمامی آگاهیها و مهارتهایی گفتهمیشود که از آزمایش و آموزش به دست آمده است. در حالیکه Science به کوشش عملی و هوشمندانهای گفته میشود که از راه مشاهده و آزمایش به مطالعه منظم رفتار و ساختار جهان طبیعی ودیدنی میپردازد. (فرهنگ لغت آکسفورد) بنابراین واژه دانش را به جای Knowledge و واژه دانشگری را به جایScience میتوان پیشنهاد کرد.
مدیریت دانش، یعنی مدیریت فعالیتهایدانشی؛ مدیریت دانش یعنی مدیریت اذهان و مستندات. مدیریت دانش فراتر از انجامفعالیتهای دانشی است.
مدیریت دانش لایهای فراتر از فعالیتهای دانشی بوده و متمرکز بر اهداف وراهبردهایی است که فعالیتهای دانشی را بهبود دهد.
فعالیتهای خلق، اشتراک، بهرهبرداری و … فعالیتهای دانشی هستند که باید مدیریتشوند. به عنوان مثال اشتراک دانش، جز مدیریت دانش نیست، بلکه موضوع مدیریت دانش است.
نقش مدیریت دانش، بهبود اشتراک دانش است، نه انجام آن.
برای دانلود فایل آموزشی مروری بر مدیریت دانش به صورت کاملاً رایگان کلیک کنید.
مروری بر معرفی روش آزمون مایعات نافذ
مدیریت ,دانش ,فعالیتهای ,دانش، ,دانشی ,میشود ,مدیریت دانش ,فعالیتهای دانشی ,مدیریت دانش، ,گفته میشود ,که از
درباره این سایت